WORKING EQUITATION
Věnujeme se krásné disciplíně, která spojuje drezuru s využitím koně jako parťáka na práci kolem statku a v běžném životě. Cílem této disciplíny je perfektně drezurně přiježděný, poslušný, rychlý a obratný kůň, který zvládá s klidem překonávání různých překážek, které mu práce kolem statku může přinést. Zároveň je pak též využitelný právě při práci s dobytkem. Kůň musí předvést svoji drezurní přiježděnost v obdélníku při drezurní úloze, potom při testu ovladatelnosti v trailu, který ho zkouší v různých překážkách a je při tom hodnocen jako při drezuře, a poté v testu rychlosti, kdy tyto překážky musí absolvovat bezchybně, ale co nejrychleji. Posledním testem je test s dobytkem, kdy jezdec na koni musí oddělit od stáda vylosované tele a nahnat ho s pomocí svého týmu do ohrádky mimo stádo. Všechny testy se jedou na jezdcem zvolenou hudbu, drezurní test na obdélníku 20x40 m.
Začali jsme se tomu postupem času věnovat i na závodním poli, jsme registrovaným klubem ve WEČR a individuálně jsme též někteří vedení pod CSWE. Oba spolky v ČR zaštiťují tuto úžasnou disciplínu. Může se jí začít věnovat úplně každý, v každém věku, s jakýmkoli koněm. Ano, jistě záleží na ambicích daného jezdce, ale working je opravdu v základech pro kohokoli. Já sama jsem začala se svým přerostlým anglickým plnokrevníkem, který byl dříve velmi problematický, měl ze všeho hrůzu a lekal se i vlastního stínu. Nyní jsme prvním rokem ve třídě S a neumisťujeme se sice na prvních příčkách, ale zhostili jsme se již třeba krásného místa pátého. Kdo chce, hledá způsoby ... jde to. A následují mě již i další děvčata, jak se svými koňmi, tak i s mými zapůjčenými z klubu, i s poníky.
Stejně jako v ostatních jezdeckých disciplínách, je i tato rozdělena do několika tříd obtížnosti, ve třídě Z - základní je test drezurní, kdy jezdec předvádí jednoduchou drezurní úlohu (něco jako jednoduché Z v klasické drezuře) a poté test ovladatelnosti kde nejrychlejším chodem je klus mezi překážkami. Ve třídě L - lehké je již drezurní test maličko těžší (přirovnat by se dal k těžším Z úlohám klasické drezury) a v testu ovladatelnosti je základním chodem cval mezi překážkami, kdy přechod ze cvalu do kroku a obráceně je proveden přes klus. Následující třída S - střední obsahuje v drezurním testu prvky těžších L úloh klasické drezury a test ovladatelnosti je ve cvalu, kdy veškeré změny do kroku či obráceně jsou jednoduchou změnou (tedy krok-cval, cval-krok), překážky jsou již obtížnější a je jich zařazeno více. A co je hlavní, již se jede i test rychlosti, kdy je trail malinko jednodušší, ale jede se na rychlost a přitom stále jezdec musí překážky absolvovat bezchybně. Ve třídě P - pokročilé je již drezurní úloha jako klasická S, obsahuje letmé přeskoky, piruety apod. a v testu ovladatelnosti je změna cvalu pouze letmým přeskokem, samozřejmě je zde test rychlostní. Ve třídě M - masters, která je nejvyšší, se jedou všechny testy s vedením koně pouze jednou rukou a zahrnuje i test s dobytkem. Samozřejmě obtížnost je vysoká, jsou zde letmé přeskoky, piruety, poloviční překroky apod.
Kategorie věkové jsou rozděleny také:
- V – S vodičem: od 2 let
- D – Děti: 7-15
- J – Junioři: 16-21
- S – Senioři: 22+
V testu ovladatelnosti mohou být zařazeny nejrůznější překážky, které simulují běžné situace, je to například přechod můstku, průchod brankou - jak provazovou, tak pevnou, a to popředu či pozadu, překonání nižšího skoku (např. přes balíky slámy), práce s garrochou (její uchopení, napíchnutí kroužku na býkovi a odložení garrochy do sudu), vyjetí osmičky mezi barely, trojlístku (dodržení stejně velkých kruhů, přistavení koně a jeho narovnání, změna cvalu...), zdvihnutí džbánu, přemístění kelímku, přechod kavalet stranou - tzv. sidepass, projetí jednoduchého či paralelního slalomu, průjezd uličkou ke zvonku, zazvonění a vycouvání (různě obtížné - např. do L), projetí ohrádkou, přechod přes různorodý povrch (plachta apod.). Při překonávání těchto překážek je jezdecká dvojice hodnocena obdobně jako při drezuře body 1 - 10, jsou hodnoceny chody koně, jejich čistota, přechody, správnost jezdcových pomůcek a ochota jejich přijetí koněm, plynulost, zkrátka elegance a preciznost.
V testu rychlosti pak bývají překážky a celkově celý trail zjednodušeny a jede se na čas, nicméně i tak jezdec musí absolvovat překážky v daném pořadí a nesmí udělat chybu.
V obou testech je možná diskvalifikace a to při nesprávném projetí překážky, nedodrženém pořadí překážek nebo vyjetí mimo značky apod.
Výsledky všech testů se sčítají a teprve ze součtu známek a dosažených WE bodů se určí celkové pořadí v závodu.
Working má své kouzlo v tom, že se nejezdí v bílých kalhotách, ale spíše se volí tmavší barvy, nemusí se jezdit v saku, ale může ho nahradit vestička, můžete se sladit se svým koněm v barvách košile či rajtek, senioři mohou mít klobouček nebo nějakou jinou vhodnou čapku namísto helmy. Je možné jezdit i s westernovým vybavením, tedy i oblečením. Sedlo je buď drezurní nebo španělské, portugalské, australské nebo westernové. V nižších třídách je povoleno i skokové - univerzální. Jezdec si volí na každý test svůj hudební doprovod (může být stejná skladba ke všem testům nebo na každý test jiná).
My máme to štěstí, že můžeme trénovat s Jitkou Šimouškovou, která se letos (2024) stala potřetí v řadě mistryní republiky a ČR reprezentovala letos i na Mistrovství Evropy ve třídě M.
Záznamy nebyly nalezeny...